Tuesday, 9 September 2014

freshie

assalamualaikum , haaaa akhirnya aku dah dpt masuk universiti alhamdulillah . officially a student of Universiti Putra Malaysia . syukur syukur syukur . ni lah cita-cita masa bebudak dulu , 'nak masuk U' sekarang dah sampai pun tahap ni :) aku student course environmental and occupational health , memang kalau first time dengar agak rare course ni , orang sekeliling pun duk tanya kenapa tak ambik medic ke , engineering ke , ada peluang kerja ke. hemmmm ada laaa sebabnya kenapa aku pilih course ni sbagai first choice. lagipun mmg dh terima seadanya dan reda dah aku kat sini , dapat tempat belajar mcm ni pun dah cukup bahagia dah.

nak cerita la sikit psal kolej yang aku tinggal ni , nama kolej ni kolej 17 , under fakulti perubatan dan sains kesihatan . haa tu je la sikit je kan . nasib baik la fakulti kat sebelah kolej je so tak yah nak rebut2 naik bas nak ke kuliah sbb fakulti ktrg bukan dlm main campus . nak tunjuk gambar sikit tp x ter-snap pula. lain kali la .

kuliah dah start dari semalam , kawan2 pun dah banyak sebab majority dh berkenalan masa orientasi , so bila masuk first class tak la awkward sbb dh knal seminggu. haaa orientasi ktrg , Minggu Perkasa Putra . dengar je orientasi , siapa suka kan ? mesti jadual packed , tkejar sana sini , mandi mcm x mandi , kena denda sana sini . tapi tak sangka orientasi MPP ni la first time tak yah kena denda2 , fasi semua baik gilossss , bila salah kena tegur , nasihat . memang ak respect ahh drg ni. drg mcm matang giler , bila compare dgn diri sndiri pehh jauh beza . and ak jadikan tu harapan utk diri sendiri , banyak yg aku kena belajar spanjang dekat sini , bukan hanya setakat akademik tp juga utk persiapkan untuk luar sna

homesick belum ada lagi , tapi rindu sikit2 tu adelaa , nak balik kemain jauh nun haa seberang laut . nasib baik sedara ramai kat sni xdela rasa sunyi sangat sobs

lepas ni nak jugak rajin2 update blog , tgokla mcm mna .




kawan sebangsa hekhek


lots of love ,
tika yap




Wednesday, 9 April 2014

two years and counting

assalamualaikum , it has been 2 years since baba passed away . and it feels like he's gone longer than 2 years sobs . all those memories i shared with him are still clear and so fresh but thats it no more memories will be created.

*2yearsbefore*
it was tuesday morning, im so excited for school that day i dont know why , i even woke up earlier to get ready for school since it was the day i dont have to put on uniform but shirt and pants instead. i was aware that i didnt give my mom yet en jaini's phone number . she need it to call him for approving the permission to let me go back . we were planning to go to KL on that friday to meet my baba  that will come back from india . but we were not expecting that he will came back unbreathable .

while getting ready for school , someone announced my name that i have a visitor , i somehow knew that it was ibu and i was like 'oh , she's here to get en. jaini's number' i grabbed a pen and wrote down his number on paper and flew down as fast as i could bcs i knew she was busy sending my brothers around to school but still could find time to come. and it turn out it was not the purpose why she came.

she hold me tightly and tell me to be strong with what she's going say, seconds before she could said something , actually i already had that instinct that she were going to say that. baba has been preparing us for the day he's gone . he kept telling us to take care of ibu while he's not there. over and over again. he really aware with what he's been facing with his health and we knew that too or maybe its only me angah bcs the rest of my siblings are still small enough to understand what is happening.

i went home with kak lang and ibu. me and angah tried to help ibu as much as we could , i knew she was
facing the hardest time with 6 of us and how to pursue life without baba. we managed to get flight tickets and arrived in kl that evening. this is the most hardest part when relatives and friends come and hug me told me to be patient and have faith blablabla because those words make it harder. it makes more tears come out and they dont even felt what i felt on that time and how they even said that . to be honest i take only words from people who really had lost their loves one . losing a dad its like losing parts of your body you became paralyzed and unsupported . and then i realized that its not the end bcs we still have ibu with us who still will be strong for 6 of us.

the next day, all of us went to KLIA cargo place to fetch baba's body, his body was sent all the way from india and thankfully his friends has taken care of his body in our religion's way. after some of my parents' friends gave their last honour we head back to our village , parit perak.

unfortunately, we didnt manage to get to kiss him and so on as he was applied with some sort of chemical to prevent smell came out during his flight in cargo . he was placed right next to my late greatgrandmother and greatgrandfather . i have a thought that time that this pain will heal by time but its not easy, i wonder how it was for the younger ones. i have lived until 17 years with him . but not the younger ones, they may even not to know baba as whole . i really feel sad for them.

as time goes by, i hope i can treat them just as how baba treated us, how he fed us , how he taught us about life , religion , importance of chasing His jannah. Changing myself to a better person would do.

from Allah we came , and to Him we return.

lots of love ,
tikayap







Saturday, 29 March 2014

worldly life

assalamualaikum , entah knp tiba2 je rasa nk mengisi blog ni . hehe . pejam celik skjap je dh nk hbs dh program matrikulasi sy . approximately less than a month . and final pun dh dekat ni hah , ni pun tgh blajar la ni tetiba je terasa nak blogging .

td went through youtube videos , jumpa lagu maher zain's 'this wordly life' . deepnye lahai . sejak dua menjak ni semua pn perasan kan byk masalah negara kita hadapi , semua tu ujian dr pencipta kita . lepas tu kdg2 slalu jugak tfikir psl ajal maut ni . sdg kita lalai dgn dunia , ada tak terfikir dh mula sedia ke bekalan nak ke akhirat . klu nk pegi piknik pun , mesti kita sedia makanan bbakul2 , tikar and lainlain then klu x ready apa2 mesti berlapar kan ? ni nak ke akhirat , tkkan tk sedia apa2 kn ?

kdg2 sy rsa mati tu dkt sangat klu diingatkan , lagi2 bila ada ayat2 mcm ni ' imagine you forgot to perform isya' and you wake up in grave' . bila teringat arwah pun rsa mcm dkat je mati tu. bila kita dgr ada tokoh hebat yg meninggal , meremang je bulu roma kan ? ambillah pengajaran dr pengalaman hidup mereka . org yang baik2 ni akan meninggal dulu sebelum kiamat , subhanAllah . nafas yg msh ada pd saat ni sbnrnya Allah msh bg peluang dkt kita utk btaubat . Allah's plan is greatly great .


'dahulukan tanggungjawab sblm hobi' , sy thu ada adik2 kt luar yg kdg2 smpi taksub sgt dgn korean wave yg tgh popular . im not saying that you cant like them jst because it makes you 'lalai' suka tu blh , sy sendiri pun mcm tu . tp msti dahulukan tanggungjawab pd pencipta kita .

i had a serious problem on how to give advice to people on religion thing , mgkn sbb sy tak baik mna jd sy tak berani , and bila nak mulakan conversation yg serius pun sy tk tahu mcm mna , sy nk ckp , nak bgtahu , nak luah tp sy tk berani . ye mgkn sstgh pihak akn tgk ni sbagai kekurangan buruk yg sy
ada . tp dh sy mcm ni tk tahu nk start act mcm mna . sedih tau jd sy ni actually . sigh .


till next time , 
lots of love ,
tikayap :)

Sunday, 5 January 2014

*berhabuk*

salam . dah berbulan2 tak sentuh pun blog ni tsk . bukannya tak nak sentuh , tp susah nak cr masa senggang nak update , laptop pun mana ada bawa dtg kolej sbb takde guna sangat . harapkan ipad ni jela . well , actually a friend of mine tiba2 ingatkan ak psl blog ni . dia ckp dia jengah ke blog ak bbrapa hari lepas pahtu baru le perasan rupanya dah lama tak update phewww , mukadimah panjang . k

sem satu dah selesai masa bulan 11 haritu . alhamdulillah pointer sem satu mncapai target , takde la 4 flat mana , 3.77 je .  insyaallah sem 2 ni kna la extra usaha , kna maintain , persaingan skarang bukan main sengit , ingat budak 4 flat sekor dua ekor ke zaman skrang ? berlambak melimpah ruah smpai ada yg tak dapat tempat kat IPTA pun lepas hbs persediaan . tapi rezeki kita Allah yg tahu , sesungguhnya Dia lebih mengetahui apa yg baik dan tidak untuk hamba-Nya.

tahun baru , semua org dok fikir azam baru , aku pun ada jugak , ada la sikit . hihihi . semoga dimakbulkan dan dipermudahkan . amin :)  sem 2 ni payah sikit , byk yg tak kena , mmg kena banyak tahan hati

lebih kurang 3 bulan je lagi kat sini , sekejap je masa berlalu . pehhh . nak kata banyak pahit manis kenangan mmg takdak la sbb dtg sini bukan nak buat kenangan pun , ambik pengalaman , ilmu and then dh dpt hasil chow . hehe . kejam .

smpai sini sja update kali ni ,

salam syg dari labuan ,

tikayap :)

wassalam .


Friday, 28 June 2013

MEMORIES IN THE MAKING :)

assalamualaikum :)

my life has been great so far yeayyyy alhamdulillah . walaupun dah start assignments bertimbun-timbun , i have great friends around me . so yeayyy :D dalam post ni , aku nak kongsi gambar2 je sebenarnya . i have no any specific topic to share about . jadi aku hanya elaborate cerita through gambar je la ye :)

ni sebahagian daripada classmates aku :) ada 20 org semua . tak sempat nak snap semua . ni pun ak curi2 snap . weeeee :3 the interesting part study kat KML ni , i get to know lots of sarawak-ians . kelas aku half kot budak sarawak . dah tu yang kawan cina aku dua orang kat bawah ni dahla genius giler . rajin dia level yang aku tak boleh nak kejar pun walau aku lari *nampak tak berapa rajin* untung tau dapat satu group drg . hahahaha . naya je aku klu drg tahu aku cakap mcm ni .
 from left : pei er , angeline
 from left : august , angela , werro , wina . 
from left : tengkorak A , azroy , tengkorak B , christie XD
hah . kat atas tu seeemuaaaa budak sarawak kecuali werro and tengorak A.B  and ada lagi yg takde dlm gambar . will update later . waktu snap gambar tengkorak tu mr Bad takde , kalau tak confirm kena ketuk . ingat murah ke encik dan puan tengkorak tu .hahahaha .

alhamdulillah juga , pensyarah2 yang aku dapat semester ni , semua best2 woo . each of them ada cara tersendiri untuk tolong kitorang :) thats why life been great so far . walaupun takde air la , penat la , panas la , makanan mahal la . lekluuuu . baru awal sem . hahaha

and this is the best part , our previous experiment was about observing cells through microscope . ehh , ni bukan jakun ke sakai ke ape . im showing how beautiful these little creatures are . ni dah lepas letak immersion oil , lepas tu semua dok teruja sebab cantik sangat , pastu semua nak snap , pastu bb aku tak canggih , pastu aku decide untuk ambik from iphone orang and share kat siniiiii .

*TADAAAAAAA* let me present you paramesium sp.



cantik kan kan kan ?

and aku sertakan kat sini gambar2 sayang2 aku :)


 bought some new picks in UK dengan iyls :) 
nani.ojo'.chye

tomorrow as in 29th june . ada pilihanraya kolej . esok boleh la pegi mengundi , tapi calon yang aku kenal sorang dua je kot . tapi kena pangkah 10 . bak kata christie " JPP tahun ni mesti handsome2 dan cantik2 , jadi kita pangkah saja mana yang handsome dan cantik " *insarawak'stone* hahahaa . kalau before mengundi aku tak dapat kenal pasti mana satu yang aku perlu undi . ikut je la ayat christ tu :p

setakat ini sahaja untuk kali ni , will update dari semasa ke semasa . maaf di atas ke-rojak-an bahasa :)

lot of love ,
tikayap

wassalam :)

Friday, 31 May 2013

STOP

ASSALAMUALAIKUM . yeay its june :) another half of 2013 . time flies so fast man . 5 bulan yang lepas berlalu macam tu je . LIMA BULAN okayy . cuti tanpa mengisi dengan perkara2 yang bermanfaat . eh ade jugak kot . but mostly , tersia-sia macam tu je . and minda ni pun kena refresh dengan segera sebab dah terbiar tak digunakan dengan aktif .

harini gua dah nak balik KML . sobs . dengan shirma and wawa . entah kenapa tetiba datang semangat nak balik awal sehari alasannya tak nak rushing . hahaha . tapi betul jugak , nanti semua serbu nak balik hari ahad sesak pulak kan ?

saje je nak update sikit sebelum balik . entah bila lagi aku nak melapangkan diri update blog . cewaaahhh . padahal bukannya ada orang ikut perkembangan blog ni pun . hahaha . entah la , ni salah satu cara untuk aku meng-express-kan kisah2 hidup aku dari sekecil zarah hingga sebesar aku :)

ni nak cerita sikit pasal reaksi saudara mara aku psl aku masuk matrikulasi ni . at first , diorang tak ada la hairan sangat aku dapat matriks . tapi bila diorang tanya kat mana and aku cakap labuan . diorang mcm tcengang jap . " LABUAN ? jauhnya ? mcam mna pegi sna ? " and so on . jauh ke ? bagi aku dekat   gilaaaa . ye la walaupun kena rentas laut . oversea :) and aku cerita la kena naik feri la , speed boat la . and  it really sounds so adventure to them . hahaha .

k . and aku nak ucapkan tahniah dekat kawan2 aku yang dpat scholarship JPA and course under MARA  . walaupun aku tak berdiri sama dengan korang , aku tumpang gembira and so proud of you guys . dapat semua tu dah menjadi impian most of students and you guys are one of them . alhamdulillah :)

sampai di sini sahajoo post hambo kali ni . LUSA dah start kuliahhh . may ALLAH ease everything . insyaALLAH :)

lots of love ,
tikayap :)

Friday, 24 May 2013

the new life

assalamualaikum peeps :)

alhamdulillah i reached this land below the wind safely yesterday :) hahaha . macam pergi jauh je padahal labuan je . and why am i home ? kitorang dapat cuti seminggu sebab ada hari wesak and KAAMATAN :) literally baru 5 hari je aku kat matrikulasi labuan . YES . KML . sebelum ni harapan aku memang nak ke IPTA . tetapi ALLAH itu Maha Mengetahui , ada hikmah kenapa aku tak dapat tawaran ke mana2 IPTA , serius tak tipu because i did a lot of thinking and reflection about myself

"sukacitanya dimaklumkan bahawa permohonan anda ke IPTA tidak berjaya"

mula-mula aku kecewa sangat sebab ramai kawan2 yang dapat pergi asasi , and aku pula terpaksa pergi matrikulasi sebab tu je pilihan terakhir . as i said , there are reasons behind all HIS plans . maka kini aku bergelar pelajar kolej matrikulasi labuan :)

ibu ada suruh buat rayuan , tapi kalau tak dapat pun aku dah tak kisah , aku dah ada tempat kat matriks :) not bad what . lagipun sekejap je , tahun depan habis dahh . 

so pada 19 MEI lepas , aku pergi mendaftar kat labuan dengan ibu :) walaupun sayu sebab hanya ibu yang menghantar bukan dengan arwah baba sekali . jeles la jugak nampak ramai abah2 , ayah2 , baba2 tolong angkatkan barang anak2 , teman tengok asrama .  ramai smeshian yang masuk matriks , according to kak ain , 31 smeshians are there . room-mates aku pun azuereen dengan wawa , itu memang dirancang , ada kakak fasi tu tnya "kebetulan ke ni ?" diorang angguk2 je  padahal ........... hahahaha

orientasi berjalan dengan lancar alhamdulillah , tak cukup makan , tak cukup tidur , tak cukup mandi tu dah jadi lumrah . nama pun orientasi kan ? so nanti 3 JUNE dah start kuliah , kelas pun dah dapat . eh ramai tau kat sini ada 1970 . tapi batch yang lepas lagi ramai dah hampir 3 ribu . and lepastu2 aku jumpa kawan aku yang dah lama . dia jadi fasi kiorang . tak sempat tegur pun . tak berani . hahahaha .




maka bermulalah kembali hidupku sebagai pelajar :)

oh ye , semalam semua start cuti including smexcel , terminal feri bukan main sesak dengan manusia2 , beg2 . tiket feri dah memang habis , so kitorang ramai2 naik speedboat , pastu ada yang naik bas dari menumbok . and the great thing is , itulah kali pertama kitorang main redah je . well , tak cuba tak tahu kan . lepas ni benda tu akan jadi kebiasaan .

kml ni pun tak rasa asing sangat sebab ada kawan2 and paling penting aku masih boleh berbahasa-sabah . kalau aku balik semenanjung bila masa , dengan siapa aku guna bahasa sabah kan ?

till next time :) credits to azuereen for the pictures . maklumlah bb takde insta . hahahahhaa

lots of love ,
tikayap

wassalamualaikum .