Saturday, 3 January 2015

20 ?

Assalamualaikum and happy new year everyone J im unofficially 20 now , kepala 2 wei kepala 2 . and 1995 was 20 years ago . phewww lelah nak sampai sini tau

Pelbagai onak duri telah ku tempuh ( PUI !! ) padahal banyak benda lagi yang aku belum teroka and banyak gila benda lagi yang aku blm tahu . Ilmu yang aku ada sekarang ni umpama sebutir beras dalam sekampit 10 kg tu . hahhhhh , seciput je tu tika oi .

and I have 1 more paper to sit , jumaat depan . and ada seminggu k gap .sekarang ni tgh musim orang sakit, kesian tgk those friends yang sakit2, demam la , denggi la . dia kalau kena waktu study week ke takpe gak , ni dah nak exam kena tu yang susah . kena skip exam pastu nti mesti byk procedure masa nak re-sit la apela. Take care please guys and drink lots of lots of water pleaseeeeee.

We also have new addition in Hj Shaari’s clan yesterday ( 31.12.2014 ) . Sepasang kembar yang ak tak tahu lg nama drg. Tahniah Maklong Syima J they are the third pair of twins in the clan. Lepas adik2 ak , cucu nek lang and them ( cucu neklong ) . We were so excited when we heard the news , ye la sape tak excited kan , kembar ? and then ibu2 yang ada anak kembar akn reunion masa raya sembang psl jga anak kembar and all they can talk about twins . hmm mungkin next time aku akan share gmbar2 kmbar dlm family , hmm one fine day insyaAllah

Agaknya memang gene kembar dalam family aku kuat kot . Sbb nenek moyang aku mmg kembar , actually even themselves are not sure if they are twins or not , but since they have identical faces so we assume they are. Suara pun sebijik , gaya cakap pun sama . Setiap kali jumpa nyang sorang lg tu , mesti teringat nyang aku sobs.


till next time . 

lots of love,
tikayap :)




Thursday, 25 December 2014

exam weeks and sick

assalamualaikum , yes dah nak dekat giler dh dengan exam , oh mai i dont even feel nervous man , why tika why ? i tweeted this before about how i wish to have the same exact feeling when i sat for my pspm back then . ni mcm eh nak exam ke tak ni ? cuak tu cuak tapi mcm emmm entahlaa

its the 6th day im not feeling well , and harini aku sahkan aku kena denggi hahahahahaha . k tak kelakar pun . since my roomate yang kena dulu , so i some sort of aware of what should i do . to prevent myself to go for drip , i need to make sure my platelets numbers are not decreasing , how ? by eating lots of fruits and veges . andd also by controlling my fever . sekarang ni mmg demam je ak boleh kawal. ni rashes pun dh muncul , jari2 dah start swollen . insyaAllah tak lama lagi baikla tu.

they say if kena denggi for 2nd time , it can bring death . zzzuuuppppp . and i have another sem to go with my current room . mgkn sbb bilik tepi longkang pastu groundfloor then nyamuk pulak mmg telebih sayang kat aku. mmg x salah la aku berdendam dgn nyamuk sejak dari dulu , mmg tak suka and nak bunuh je setiap kali dia buzzzing depan aku.

and its almost new year , yeayy dah 20 . leaving the 1 behind . dah makin besar dah aku rupanya , 20 tahun dah hidup , hrap2 ada 20 lagila kan ? insyaAllah .

goodbye 2014. it has been a great year . aku rasa tahun 2014 adalah tahun yang aku x sia2kan pun . 2014 aku masih dekat matriks , sat for the finals then jadi surirumah tak bergaji , daftar masuk U and now im preparing for the first sem's final . wow . Great things too happened in this year :) thank You :)

k k k dh kena stop , tangan gue udah gatel2

till next time .

lots of love,
tikayap :)

Wednesday, 3 December 2014

bunga-bunga yang mewangi di taman hati





walau jauh mana sekalipun aku merantau , korang jugak aku cari bila susah . thanks for being there and not to forget yang lain kat sabah tu  , terima kasih juga kepada sang pencipta kita Ya Allah , terima kasih dan terima kasih kerana menghadirkan mereka dalam hidup ku selepas keluargaku :) #sovereign

Thursday, 20 November 2014

BERSYUKUR KE KITA ?



Assalamualaikum pembuka bicara seperti biasa, untuk post kali ni insyaAllah berisi , takde la mcm post2 ak yg sblum ni asyik nak share gambar cerita pasal hidup aku yang tak ada orang nak tahu pun . hehe

Alkisahnya, pada suatu malam dlm minggu ni adala dua orang akak yang aku kenal masa orientasi dulu ajak aku dan housemate2 utk join satu aktiviti ni yang diberi nama “sweetness of Al-Quran”. Nak kata program besar sangat tak jugak , sbb yg anjurkan aktiviti tu student kolej and IMU students .
Point post ni aku nak kongsi apa yang aku dapat malam tu. Aku mungkin bukan seorang dai’e yang baik di mukabumi Allah ni walaupun dipertanggungjawab untuk berdakwah and menyampaikan agama Dia , so aku harap dengan serba sedikit perkongsian aku ni , aku dapat smpaikan sedikit pengetahuan walaupun mungkin tak sampai satu per sejuta pun portion information aku ni.

Dalam surah 47 ayat 7 yang mengatakan

“ Wahai orang-orang yang beriman. Jika kamu menolong(agama) Allah, nescaya Dia akan menolongmu dan meneguhkan kedudukanmu”
Sedang orang lain sibuk mencari tujuan mereka dilahirkan d muka bumi , kenapa mereka dihidupkan dan kemana pergi mereka selepas mati , kita yang dilahirkan sebagai Islam ni bersyukur la kerana kita ada tujuan hidup dan kita tahu ada dua pilihan untuk kita selepas persinggahan di dunia dan setelah dibangkitkan kembali iaitu syurga atau neraka. BERSYUKUR BERSYUKUR LAH . 

Kita sekarang ni kan ada dalam zaman yang penuh dengan benda-benda kecil yang blh mnjadi distraction. Aku tak cakap yang aku ni baik sangat aku pun ade je kekurangan , banyak tak tersenarai. TAPI apa yang buat aku terkesan , akak tu kata kalau la teknologi2 tu yang menyebabkan kita lalai , nescaya Allah takkan wujudkan tenologi2 tu. Sebenarnya , kita ni . KITA SENDIRI yang tak berpegang pada Al-Quran , kita yang tak encourage diri kita sndiri utk sentiasa dekat dengan kitab tu . Sedangkan Rasulallah S.A.W jelas beritahu dlm khutbah terakhir beliau mengenai Al-Quran dan sunnah yang perlu kita pegang smpai ke hujung nyawa agar kita tidak tersesat .

Contohnya isu transgender yang jadi trend sekarang , kita mesti terfikir ‘dia ni dh kenapa takde otak ke?’ , ‘dah lelaki tu lelaki la yg sebok nk jdi perempuan tu pesal?’ . btl x ? mgkn krg tak fikir mcm tu tp ak fikir cemtu hekhek . Fitrah manusia bang , fitrah . jika dijadikan lelaki , maka lelaki la engkau bang . Sedar atau tak sedar masalah2 mcm ni ada sebab mereka tak berpegang kepada Al-Quran , dlm Al-Quran jelas menceritakan tentang fitrah kita , manusia. Aku sedih tengok isu ni berlaku , kerana seseorang yang aku kenali ( ak je kot yang kenal dia , dia mgkn x prasan pn ak wujud) dh smpi tahap menyuarakn hak transgender scara terang-terangan dalam media. Dia juga berharap orang sekeliling memberi sokongan . 

Akhir zaman . Lelaki dah makin sikit . dah sikit ada pula yang tak nak jadi lelaki . Mana kitorang yang perempuan ni nak cari bakal suami *eh ?

Back to the main point. The spaces for us are there already , in Jannah . yang kekal bukan mcm rumah kita kat dunia ni yang bila2 masa blh roboh. AND it depends on us nak space tu kat peringkat mana , and bila ? nak masuk neraka dulu ke ? or straight away in Jannah. 

CELUPAN kita . ni pun ak tersentap gak dengar psl ni .

Bayangkan ranting kayu dan sponge yang dicelup pewarna merah. Apabila kita patah kan ranting tu , apa yg kita nmpk kat dlam ? merah ? tak kan ? tak ada sedikit pun calit merah . tapi berlainan dengan sponge , apabila kita gunting separuh still nmpk merah di dalam . And aku ni ibarat ranting kayu , Nampak sahaja Islam di luar , dalam ? kosong . KOSONG . Nampak sahaja membaca Al-Quran dengan khsyuk , tetapi pemahaman aku ? kosong . KOSONG . 

STUDY , study jugak . Assignment berlambak , nak aktifkan diri , nak sosialkan diri dengan orang lain . Mesti serabut kan nak fikir semua tu ? Ingat ni , jika kita dahulukan agama Allah , insyaAllah Dia permudahkan segalanya, Dia memberi keperluan kita. Percayalah ni aku tak tipu sebab aku pernah rasa sendiri . k k k :)

Jom la kita sama2 jadi seperti sponge wahai rakan-rakanku. Jika awak2 baca post ni terima kasih saya ucapkan .

lots of love, 
tikayap

Friday, 14 November 2014

Cameron Higland.

Assalamualaikum :)

sibuk mcm mna pun aku nak jugak update gambar dlm blog ni .

gambar2 ni semua hasil daripada percutian ke Cameron Highland with my beloved course-mates


oh and we have a student from MEXICO joined us during the trip. He is in his 4th year (if im not mistaken)  of medicine study ( tu yg baju biru kat atas tu, yang tak tengok camera tu ) . Memang aku takde ah rajin nak berborakk, malaih nak speaking , takat tanya2 sikit adelaa .


 Hujan2 pun tabah jugak kena lawat site . dahla pakai poncho uebc . 




sian muka zira hahahaa






kawan gurau kasar


selain pergi dengan niat nak bercuti and shopping , we also did site visit with REACH( Regional Environmental Awareness Cameron Highland) volunteers . after that , we had a discussion with one of the volunteer , it was totally saddening to see what happened to bertam valley. It is totally not the nature's fault , or neither to blame the rain to fall so hard because if we look carefully , its mankind work. The erosion of soils, the deforestation at the higher region of the mountain for farming purposes just make it worse. Plus now Cameron Highland cannot afford to have more residence in it, since the 'foreigners' has built up their own community up there , it makes the place more crowded. Bukannya tak boleh farming secara besar-besaran , tp mesti kena ada limit kan. 



nak belanja gambar teh tarik kaw-kaw . tp tak tersnap rupanya , teh ais biasa je ada .

sebenarnya dalam banyak2 benda aku buat , ada satu je yg ak rindu . nmpak tak kat bawah tu yang macam drumstick tu .

bukan mcm ye , memang . hahahaa

nampak tak asap2 tu , hah tengah menaip ni pun boleh terliur tau tengok .To conclude , yes it was fun and i did enjoyed the short vacation. and actually esok i should be joining the seniors untuk another program pergi Pahang , yet i am stuck here in college because i cannot re-sit for this sunday test if i missed it and i hate the fact that i cant go . nak buat macam mana dah takde rezeki nak pergi sobs . 
aku rasa aku je kot yang sedih tak dapat pergi. hahaha . takpe2 ada hikmah *positifkandiri*.

Sooooo , till next time when i have the time to write again ,

lots of love, 
tika yap :)










Friday, 7 November 2014

PERTAMA KALI

It will be our first trip together tomorrow . Semoga kita semua pergi dan kembali dengan selamat .
Even banyak masalah yang timbul , may we stay strong as one . InsyaAllah .


tala mau cakap manyak2 , diam2 pegi and have fun saja lohhh tp jangan lebih2 aaa . 


Thursday, 2 October 2014

ENVOCH 17


assalamualaikum , *sila jawab ye jangan baca je* .

ENVOCH 17 which stands for environmental and occupational health . and my batch is the 17th batch that taking this course.  so far all is well , the subjects pun boleh handle lagi except for organic chem , its actually not that hard kalau ak ingat lagi semua benda yg aku pernah belajar kat matriks , and if i put extra effort on studying that subject. tapi aku ni queen of procastinating , kata nak study mlm ni x jadi , mlm esok , pun x jadi , sudahnye x sentuh . ya Allah buruknye perangai .

nah , nak belanja sikit gambar2 coursemate.


 there you go , 38 of us , kecuali yg pgg dslr kat belakang tu .





kadang2 aku rasa mcm childish je cerita benda2 mcm ni kat blog , tapi ...... ahh lantak ah . blog ak kan , suka hati laaa . hehe .

so we had this cultural night for the closure for orientation night . betul ke ayat tu ? untuk orientasi envoch ye . so we have to perform in front of the seniors . even group aku hambar , it is still a great teamwork that we had shown to them , yeayy .


*batukdarah*

eid adha is coming and i think its the first i guess without ibu and adik2 . ala , raya haji je pun . kehkehkeh . dah sebulan dua hari aku kat sini , siap kira tau hahahaha , at this stage common la if we start to feel homesick . even my friends that came all the way from JB pun homesick , ape lagi aku yg dok jauh ni kan . bersyukur sgt sebab dulu tggal kat matriks labuan pun jarang balik . aku selalu homesick bila waktu2 stress dengan belajar . so far belum lagi kot , tapiiii rindu la nak jumpa ibnu sobs . eh dah dah karang sedih pulak .

before ending my post this time , nak cerita sikit pasal cara kita berkomunikasi . i may not be good too , but as usual la , this is my blog so i am free to state my opinion out loud . kalau sesiapa yg baca rasa tak setuju , suka hati engkorang la nak buat ape .
its actually more to "how to ask sensitive questions ? " for example , alaaaa nak bagi example pulak susah . hmm . ah takpela , basically soalan yang senstive la , mcm 'kenapa badan awak berbau eh ?' , 'kenapa awak kurus sangat eh , x makan nasi ke ?' , 'kenapa awak gemuk eh ?' .
for those yang do not really care then its okay , tapi kalau la orang tu kecik hati  dengan kita hah kan susah . you should put lotsa common sense in your questions. think wisely before you speak , kadang2 yang mendengar pun rasa engkau sandi . ( sandi = kuaja )
if another killer question come after another . mmg GG la org tu nak menjawab .
AND if IF you are really curious about the person and you think by asking publicly will just end up humiliate the person , why don't you ask the person personally , and if the person seems reluctant ( pandai2 ahh baca air muka org ) to tell you then please say 'its okay , you dont need to tell me if you dont want to' or just go away .
setiap orang ada cerita dia sendiri , sometimes they just want to keep it among themselves and its their rights to do so. not everything can be shared with the whole world . lain la macam aku ni , mulut bising kalau boleh semua aku nak cerita . and yes im that kind of person yang tak berapa kisah kalau org bertanya ttg sejarah hidup aku stakat 19 tahun ni , ceh sejarah hidup , mcm dh hidup lama je kan

thats it .

lots of love,
tikayap


bangunan tinggi 7 tingkat  (FPSK) . credits to lala for this picture