Thursday 2 April 2015

mereka yang kita sayang ...

hello people, assalamualaikum :)

hmm how should i start with my story this time ? ni serius ngadap tau laptop 2 minit tak tau cm mne nk start ..........

k , so on last week . on sunday , ktrg pegi pusat jagaan dekat area kajang. err aku x sure proper ke kalau aku share nama sbenar tempat . errr... takpelaa . pandai2 la korang cari kalau nak tau k

at first ak cam x yakin nak pegi , sbb sensitif aku ni kdang2 over. ak jamin ak akan meleleh kalau dengar kisah-kisah yg menyayat hati. confirm beb confirm. but it turn out to be not as i expected it to be. before ni , pd pandangan ak , pusat jagaan ni mesti rata-rata orang tua yang anak-anak tak nak jaga or yang takde tempat tinggal . tapii , sebenarnya tak wehh . it turned out to be ada golongan yang tertentu pun ada kat sana. maybe sebab nama diaa 'pusat jagaan' bukan rumah orang tua 
sebelum sampai sana , aku mmg dh siap2 doa dh supaya jgn nangis . kalau sedih tahan , simpan masa balik nanti. 

I did a lot of new things haritu. dulu baba pernah kata 'nti bila ibu baba tua, korang la kena jaga, bila kena pakai diapers ke ape ke , tak boleh kata geli' and of course la masa tu reaksi ak 'alaaaa , gelinya' and *paap* the first thing i did the moment i step into the women's space is put on one of the penghuni's diaper. tu memang something yang aku x expect aku akan buat . kiranya , haritu kitrg dtg bantu apa yg ptt and hiburkan drg.





expectation ak , keadaan akn jd mcm ala-ala cerita bersamamu, drg kongsi cerita sedih la ape la . tapiii , they are the one who make us smile and laugh. ak sempat sembang dgn sorang opah ni , walaupun dia anggap diri dia makcik tapi rasanya dia dah baya nenek aku kot. umur opah tu 75 , umur nenek aku emmm emmm emmm . hahahaha sorry nek ka tak ingat . opah zainun ni siap speaking uolls , she is totally good in english so aku pn gagahkan diri gak ahh speaking , hentam je asal flow ade hahaha. dia ade sorang anak and anak dia dh meninggal , i didnt ask how she end up dekat pusat tu , sebab mmg ak rasa soalan sedih2 ni tak perlu ditanya , lain la kalau dia nk buka cerita kan ? dia ckap ' kenapa kena sedih2 , if you keep crying, one day you will be running out of tears. hidup ni wlupun mcm ni, life must go on' . she is so positive about her situation. well , the young ones should really learn from her.

belanje gambar opah

besides that opah , ada sorang lagi baya-baya ibu ak. serius ak cakap aku sedih bila dgr cerita dia, walaupun dia x sempat nk cerita semua. bcs i think she deserves more , dahla dia baya-baya ibu ak .


ni hasil jahitan kak ati ,percaya atau x , she use only one hand to make this , yes , dia golongan kurang kemampuan ,

maybe bkn smua, tapi ada segelintir org muda sekarang yang ketepikan parents. bila dah kahwin, mesti ada golongan-golangan kecik ni akan put their parents sebagai perkara kedua. okay, aku tak kahwin lagi mungkin ak takkan faham perasaan tu , but still mana perginya janji-janji masa kita kecik dulu nak jaga ibu ayah la , apela . mmg tipu ah kalau ko ckap ko tak pernah ckap mcm ni kat parents kau masa kecik dulu , kan ? k mungkin budak2 lagi, waktu tu x sedar bila dah besar , busy la , x sempat nak balik la kan ? Mmg waktutu beratus alasan kau blh bagi en ?

k k jap aku mcm nak marah orang je aku tulis cmtu kan ? hahaha anggapjela ni future use. ape yg aku tulis ni semua drpd ape yg aku perhati kat sekeliling aku.

orang tua ni bila drg makin berusia, dorang makin sensitif . kita ni yang muda, jgnla keras kepala jugak nk melawan . masa kecik dulu bukan main tak boleh naikkan suara dgn parents , pastu siap cakap lagi cikgu pesann tak boleh lawan ckp ibu ayah , cikgu pesaaaaaan tak boleh derhaka. tapi bila dh besar , mana semua tu ? klu ada salah mereka, cakapla pelan2, slow talk la beb. kan kan kan ? jgnla smpai nk bergaduh , dah besar dh kann ?

haaaa arwah penah cakap lagi 'kalau anak-anak ni bila besar buat taik, baik awal-awal baba tak pyah jaga' . ak akn ingat ayat tu sampai aku mati . tapi betul la kan ? susah payah drg besarkan , drg ingat secara details kot kisah hidup kau drpd kecik , tp bila kita besar. *tuuup* hilang mcm tu sifat perikemanusiaan . selagi ada masa , hargailah please. jangan nanti dh tak ada baru nak menyesal sbb tak sempat nak buat baik dgn drg. please appreciate the moments kau still boleh salam dia, peluk dia and the fact that they are home when you go back.

bila dh berumahtangga nti , jangan la lupakan terus kebajikan drg , bdasarkan pemerhatian aku, bila anak-anak ni dh kahwin, drg akan try hard utk x susahkan anak anak drg . mostly, they will say 'takpe , mak abah tak kisah' dengan nada sedih , hehe takdela sedih mane , cuma nada tu cm rare ahhh , eihh mesti kau akan perasan punya . when that moment comes , you better do something . lagi-lagi kaum ibu, kalau kecik hati susah plak kang .

remember , jaga hati ibu. she's one of the reason why you are here now, alive and reading my post now. biarpun dia ada salah sekalipun , SHE IS STILL YOUR MOTHER . pray la supaya Allah lembutkan hati dia :) . kalau dia baik sangat pulak , jgnla ambik kesempatan k .

haaaa dah kelaut daripada tajuk . so overall , i had fun kat sane . ktrg sempat hiburkan drg dgn few songs . and suddenly makcik sorang ni bwak keluar buku lirik yg dia beli a long time ago . antik weyhhhh



i wrote too much . i should have wrote more about the pusat . hmm xpela . hahaha .  soo bye kesayangans semua .

lots of love,

tika yap.


1 comment: